WOJEWODA .....
Odwołanie
,
Działając na podstawie art.63 §1 Kpa, składam odwołanie od decyzji Starost ...... z dnia xx lutego 2006r. znak sprawy: Oś. GW. .........
Decyzji tej zarzucam że została wydana z naruszeniem ustawy Prawo Wodne w art.126, oraz z naruszeniem art.10 Kpa.
W obszernych fragmentach uzasadnienie posiada znamiona zagmatwania sensu prawdziwych powodów udzielenia odmowy wnioskowanego pozwolenia wodnoprawnego.
Starosta .... przypisuje szereg zaistniałych zdarzeń, przedstawiając je jako dowody i fakty lecz nie przytacza prawnego dla nich oparcia a zdaniem rozpatrujących sprawę były wystarczające do wydania zaskarżanej decyzji.
Uzasadnienie skarżonej decyzji zawiera opis czynności jakie zostały podjęte przez urząd przed wszczęciem postępowania tj. pomiędzy 9 sierpnia 2005r a 12 października 2005r., pomimo że ocena merytoryczna przedłożonych przez nas dokumentów powinna nastąpić dopiero w toku postępowania administracyjnego.
Szereg postępowań dotyczące naszych zamiarów inwestycyjnych trwa już od czterech lat i organ prowadzący nie może zakończyć sprawy z powodu bezkarnego, wielokrotnego naruszania szeregu przepisów Kpa. w tym art.35 par.1 i 3.
Inne części uzasadnienia, jeżeli nawet dotyczą postępowania, są stwierdzeniami nie popartymi podstawą prawną.
Przedstawione stanowisko dyrekcji Parku Krajobrazowego „xxx” nie stanowi oficjalnej wykładni prawa i w związku z tym nie może być wiążące dla organu rozpatrującego sprawę. Stwierdzenie strony nie może być przyjęte jako wystarczający dowód, że nasze zamierzenie w sposób istotnie negatywnie wpłynie na projektowany obszar Natura 2000 .Do programu Natura 2000,oficjalnie przesłanym przez Polskę do Komisji Europejskiej, został obszar specjalnej ochrony ptaków ,pokrywający w całości teren w granicach Parku Krajobrazowego „xxx” a ujawniony pod kodem PLBxxxx nazwa „xxx”.
Tzw. Shadow list /propozycja organizacji pozarządowych / nie jest dokumentem sporządzonym zgodnie z zapisem art.33 ustawy Prawo Ochrony Środowiska i nie może być z tego tytułu objęty ochroną prawną, projektowanych obszarów Natura 2000 znajdujących się na liście o której mowa w art.27 ust.1. w/w ustawy.
Wobec powyższego nie ma uzasadnienia zastosowanie przez Starostwo art.46b rzeczonej ustawy.
Ponadto rozstrzygnięcie czy Shadow list należy traktować na równi ze zgłoszonymi przez rząd RP do Komisji Europejskiej obszarów „Natura 2000” nie ma znaczenia dla toczącego się postępowania, gdyż różnica zdań stron, podnoszona jest w związku z realizacją przepławki. Tymczasem nie ma żadnej podstawy prawnej uprawniającej organ prowadzący postępowanie wodnoprawne na szczególne korzystanie z wód do celów energetycznych przy istniejącym piętrzeniu, do żądania rozszerzenia operatu o przepławkę z jednoczesny zobowiązania inwestora do jej realizacji. Organ prowadzący przyjął stanowisko tylko na podstawie opinii innych stron postępowania, kolejny raz nie podając jakiejkolwiek podstaw prawnych.
We wcześniejszych postępowaniach próbowano wymóc przepławkę poprzez nadinterpretację zapisów ustawy Prawo Wodne w art.38, ust 3, pkt3.
Moim zdaniem przepis ten mógłby mieć zastosowanie tylko gdy wnioskowane korzystanie z wód byłoby realizacją celów, o których mowa w ust.2 tego przepisu, czyli korzystanie wprowadzałoby zmiany w potencjale ekologicznym wód.
W opisanym przypadku potencjał ekologiczny wód zachowuje status quo, ponieważ zamiar inwestycyjny polega na montażu turbiny odległej około 1,5km od istniejącego przecież piętrzenia a korzystanie z wody odbywać się będzie również w oparciu o istniejący i funkcjonujący od kilkudziesięciu lat rów melioracyjny.
Innym razem wydział ochrony środowiska Starostwa Powiatowego zastosował przepis tej samej ustawy a mianowicie art.63 ust. 2.
Również w tym zastosowaniu treści artykułu, dostrzegam nadinterpretację organu prowadzącego. Całkowicie pominięto fakt że uzasadnienie urządzenia umożliwiającego migrację ryb musi wynikać z warunków środowiska a te ostatnie ukształtowane i ustabilizowane zostało przez szereg lat, dzięki obiektowi stale piętrzącemu wodę w korycie cieku - bez przepławki. Przytoczenie samego artykułu jest czynnością niewystarczającą, ale główny mój zarzut dotyczy, że z obu przepisów nie wynika kto ma zapewnić umożliwienie migracji ryb i na czyj koszt ma być wybudowana przepławka.
Wszelkie próby nakazu budowy - przy istniejących piętrzeniach i nie wprowadzających zmian w ich funkcjonalności - przepławek, pomijają istotną wolę ustawodawcy wynikającą z art. 64 ust 1a, z którego wynika że koszty utrzymania takiej przepławki ponosi ten, kto odnosi z niej korzyści, w tym przypadku dzierżawca okręgu rybackiego oraz pośrednio instytucje zarządzające terenami objętymi formami ochrony przyrody, ale na pewno nie inwestor korzystający z wód do celów energetycznych.
Działania w/w organów pomijają również istotną wolę ustawodawcy zawartą w art. 26, ust 5.
Jeżeli uznać że istniejące piętrzenie wybudowano bez przepławki, to taka eksploatacja przyczyniła się do zdegradowania zasobów wodnych, ale odbudowa ekosystemów od wód zależnych należy do obowiązków właściciela wody.
Wobec powyższego bezwzględny nakaz budowy przepławek na koszt i zlecenie inwestora zainteresowanego wykorzystaniem energetycznym istniejących piętrzeń pod rygorem odmowy wydania pozwolenia wodnoprawnego wydaje się być bezzasadne i działaniem bezprawnym. Nigdy nie podjęto dyskusji w kierunku ewentualnego zachwiania istniejącej równowagi w ekosystemie funkcjonującym na tym wycinku cieku, poprzez wywołanie ekspansji gatunków obecnie tam niewystępujących.
.....................................................................................................
Odnośnie wyjaśnień dotyczących instrukcji gospodarowania wodą, stwierdzam że wezwanie z dnia 1 września 2005r nakazujące uzupełnić wniosek o projekt takiej instrukcji, oraz pismo z dnia 5 września określające zakres projektu , pomimo braku odpowiedniego rozporządzenia o którym mówi art.132 ust.10 Prawa Wodnego, powołując się na uchylony art.132 ust.7 jest zawłaszczeniem kompetencji Ministra Środowiska, przez Starostwo Powiatowe, jaskrawym złamaniem prawa wobec czego nie znajdujemy uzasadnienia prawnego do podporządkowania się takim praktykom i uważamy, że wszelkie rozważania dotyczące instrukcji gospodarowania wodą również nie mogą być podstawą do odmowy wydania pozwolenia wodnoprawnego.
Dzisiaj poszło,dzięki Albert -zobaczymy, aż do NSA
Jak dla mnie kolejna wieloletnia szarpanina
